A világ az elektromos járművek korszakára készül, ezért az akkumulátorgyártás számos nemzet, köztük az Egyesült Államok számára is prioritássá vált. Mivel Kína korán beszállt a(z akkumulátorokért folytatott) versenybe, nagy fölénnyel áll az élen.

Ez az infografika a Bloomberg NEF lítium-ion ellátási lánc rangsora meghatározó adatok és előrejelzések felhasználásával országonként mutatja be az akkumulátorgyártási kapacitást 2022-ben és 2027-ben, kiemelve Kína akkumulátor-dominanciáját.

2022-ben Kína akkumulátorgyártási kapacitása meghaladta a világ összes többi országáét együttvéve.

RankCountry2022 Battery Cell
Manufacturing Capacity, GWh
% of Total
1. China89377%
2. Poland736%
3. U.S.706%
4. Hungary383%
5. Germany313%
6. Sweden161%
7. South Korea151%
8. Japan121%
9. France61%
10. India30.2%
🌍 Other71%
Total1,163100%

A közel 900 gigawattórás gyártási kapacitással, vagyis a globális teljes termelés 77%-ával Kína ad otthont a világ 10 legnagyobb akkumulátorgyártója közül hatnak. Az ország akkumulátor-dominanciája mögött vertikális integrációja áll az elektromos járművek ellátási láncának többi részében, a fémek bányászatától az elektromos járművek gyártásáig. Kínában a legnagyobb az elektromos járművek piaca is, amely 2021-ben a globális eladások 52%-át adta.

Lengyelország a második helyen áll Kína kapacitásának kevesebb mint egytizedével. Ezenkívül itt található az LG Energy Solution wroclawi gigagyára, amely a maga nemében a legnagyobb Európában, és az egyik legnagyobb a világon. Összességében az európai országok (beleértve a nem EU-tagállamokat is) 2022-ben a globális akkumulátorgyártási kapacitás mindössze 14%-át tették ki.

Bár az akkumulátorok tekintetében Kínától lényegesen le van maradva, az Egyesült Államok is a világ lítium-ion-erőművei közé tartozik. 2022-ig nyolc nagyobb működő akkumulátorgyárral rendelkezett az ország közép-nyugati és a déli részén.

A kínai monopólium 2027-ig folytatódik

A globális lítium-ion gyártási kapacitás az előrejelzések szerint a következő öt évben nyolcszorosára fog nőni. Íme a 10 vezető ország a 2027-re tervezett akkumulátorgyártási kapacitás szerint:

RankCountry2027P Battery Cell
Manufacturing Capacity, GWh
% of Total
1. China6,19769%
2. U.S.90810%
3. Germany5036%
4. Hungary1942%
5. Sweden1352%
6. Poland1121%
7. Canada1061%
8. Spain981%
9. France891%
10. Mexico801%
🌍 Other5236%
Total8,945100%

Kína előnye 2027-ig fennmarad és a világ akkumulátorgyártási kapacitásának 69%-át adja.

Eközben az Egyesült Államok az előrejelzések szerint a következő öt évben több mint tízszeresére növeli kapacitását. Az inflációcsökkentési törvényben szereplő elektromos járművek adójóváírásai valószínűleg ösztönzik az akkumulátorgyártást azáltal, hogy előnyösebb helyzetet teremtenek a hazai anyagokból készült elektromos járműveknek. A Ford és a General Motors mellett az ázsiai vállalatok, köztük a Toyota, az SK Innovation és az LG Energy Solution mind bejelentették az elmúlt hónapokban, hogy új beruházásokat hajtanak végre az Egyesült Államok akkumulátorgyártásába.

2027-ben Európa fog otthont adni az akkumulátorgyártás 10 vezető országa közül hatnak. Európa jelenlegi és jövőbeli akkumulátorgyárai vegyesen hazai és külföldi cégektől származnak, köztük a német Volkswagentől, a kínai CATL-tól és a dél-koreai SK Innovationtől.

Az észak-amerikai és európai növekedéstől függetlenül Kína dominanciája egyedülálló.

Az akkumulátorgyártás csak egy kis része a nagy egésznek, de jelentős. Az akkumulátort alkotó alkatrészek és fémek többsége – például akkumulátoros lítium, elektrolitok, szeparátorok, katódok és anódok – elsősorban Kínában készül.
Mindezek miatt a Kína dominanciája elleni küzdelem sokba fog kerülni. A Bloomberg szerint az Egyesült Államoknak 87 milliárd dollárt, Európának pedig 102 milliárd dollárt kell befektetnie ahhoz, hogy 2030-ig teljes mértékben helyi ellátási láncokkal kielégítse a hazai akkumulátorkeresletet.

Forrás: https://elements.visualcapitalist.com/chinas-dominance-in-battery-manufacturing/